مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

چهارشنبه 23 – فبروری

 

روزنامه خدمتگار درمورد وضعیت گروه طالبان در افغانستان و توانایی های آنان تبصره کرده است.

این روزنامه درصفحه اول خود گفته است که در جریان جنگ های که در ماه های اخیر صورت گرفته و عملیات های که نیروهای افغان و بین المللی راه اندازی کرده اند، تعداد زیادی از قوماندانان طالبان کشته شده اند.

اما این روزنامه گفته است که قوماندانان جوان این گروه حالا به زنده گی افراد ملکی توجهی ندارند.

روزنامه درمطلب دیگری از رفتار ایران در برابر مهاجرین افغان انتقاد کرده و گفته است که تا هنوز هم ایرانی ها دست به کشتار افغانها در سرحد می زنند.

این روزنامه گفته است که هر روز اجساد افغانهای که به دست نیروهای ایرانی کشته می شوند، به نیمروز انتقال داده می شوند.

 

روزنامه دولتی انیس نیز درمورد مشکلات ناشی از حملات تروریستی اخیر تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که افغانستان به خصوص مردم ملکی کشور بار دیگر آماج حملات تروریستی قرار گرفته اند که بسیار نگران کننده است.

این روزنامه به مسئله حمایت های مردمی برای جلوگیری از حملات تروریستی در کشور تاکید  کرده و آن را رمز پیروزی توصیف کرده است.

روزنامه درجای دیگری ضمن یاد آوری از برگزاری نخستین اجلاس رسمی بورد مشترک انتقال مسوولیت های امنیتی در کشور به نقل از وزارت دفاع افغانستان نوشته است، درصورتی که هر دو جانب یعنی دولت افغانستان و نیروهای بین المللی تعهدات خود را تطبیق کنند، روند تسلیم گیری مسوولیت های امنیتی درکشور اغاز می شود.

 

روزنامه افغان جرگه در سرمقاله شماره امروز خود درمورد راه های رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه از همه افغانها خواسته است تا در راستای صلح تلاشهای بیشتری انجام دهند.

مقاله نویس در ادامه گفته است، در این اواخر دیده می شود که حملات تروریستی بالای افراد بی گناه در افغانستان افزایش یافته است و نیاز است تا برنامه های صلح در این کشور واقعا جدی شود.

روزنامه در پیوند با مسایل نا امنی در افغانستان موضوع مذاکره و نبرد های جاری در افغانستان را مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه با اشاره به حملاتی که در این اواخر صورت گرفته است، نوشته که سرنوشت جنگ و مذاکره برای مردم افغانستان تا هنوز هم روشن نیست.

 

روزنامه راه نجات به مسئله تلاشهای کمیسیون داخلی ولسی جرگه افغانستان که برای حل بن بست در مجلس ایجاد گردیده است، تمرکز نموده است.

این روزنامه با عنوان برجسته یی در بالای صفحه اول شماره امروز خود گفته است که پس از ده روز تلاش و بحث ها ، کمیسیون ویژه نیز ناکام مانده است و نتوانست راه حل درستی بیابد.

روزنامه گفته است که اصل مسئله این است که افراد با نفوذ در مجلس ولسی جرگه تلاش دارند تا کارهای به نفع خود داشته باشند و مذاکره با این افراد نیز نتیجه یی نداشته است.


February 23rd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها